Andrzej Zając – artysta, który specjalizuje się w przedstawianiu w swoich obrazach olejnych, kobiet afrykańskich. Zawsze ukazuje je z aureolą, dlatego też cykl obrazów jego autorstwa nazywa się Czarne Madonny. Obrazy Zająca są niewielkich, lub średnich rozmiarów (nieprzekraczających 50x70cm), ale zawsze towarzyszą im przysadziste, szerokie, drewniane lub złote, podrzeźbiane, pozornie niepasujące ramy. Często też autor przedstawia swoje madonny z małym dzieckiem-dzieciątkiem, bądź jako brzemienne. Zawsze są to kobiety młode, piękne, dorodne, bardzo proporcjonalne, doskonałe. Kobiety Zająca są przedstawiane w fotograficzny sposób, tylko bliski kontakt z pracą, obrazem zdradza, ze są wykonane miękkim, niedużym pędzlem.
Madonna afrykańska
Obraz „Madonny afrykańskiej” o rozmiarach 50x70cm, przedstawia piękną czarnoskórą, młodą kobietę. Obraz skomponowany jest w poziomie. Kobieta przedstawiona jest w pozycji siedzącej- na boku, jest podparta na prawej dłoni, lewą podtrzymuje sobie obfity, pełny, kształtny biust. Nogi są lekko podgięte ku przodowi. Kobieta jest naga, lecz pozycja, w której ukazuje ją autor nie uwydatnia szczegółów jej nagiego ciała. Madonna, gdyż autor nie pozbywa jej aureoli, jest obfitych kształtów, jej pulchne ciało jest doskonałe. Całą uwagę Zając kieruje na piękno i proporcje ciała. Tło stanowi w ¾ od góry złote, jasne, czyste tło, płaszczyzna dolna-na której siedzi, jest w kolorze jednolitym, jakby wypalonego słońcem piasku. Dwie płaszczyzny tła przedziela nieregularna, gruba zwężająca się lub pogrubiająca nieco linia. Twarz portretowanej jest leciutko pochylona w prawą stronę do widza, madonna ma duże, pękate usta, kształtny, lekko zadarty nosek, oczy są namalowane w ciemnej oprawie brwi i rzęs, są koloru ciemnego brązu, spoglądają na nas z zadumą. Włosy, przedstawiona kobieta ze złotą aureolą, ma krótkie i kędzierzawe. Spod dłoni, na której się wspiera, wyłania się mocny cień. Rama obraz jest typowa dla artysty: szeroko (ok.10cm), zdobiona i podrzeźbiana w roślinne ornamenty, w kolorze lekko złotym, jak i starego srebra.